بیضی

بیضی

بیضی

بیضی

توضیحاتی در مورد پروتز دندان

چهارشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷ ق.ظ

توضیحاتی در مورد پروتز دندان

پروتزیست دندان به شخصی گفته می‌شود که فارغ التحصیل رشته پروتزهای دندانی می باشد و پس از اتمام تحصیل در دانشگاه به ساخت انواع پروتزهای دندانی میپردازد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در حیطه های مختلف نظیر ساخت پروتزهای , ortho , full denture , partial , implant , … فعالیت کنند. رشته تخصصی پروتزهای دندانی، به مباحث مربوط به انواع پروتزها (متحرک و ثابت) و ایمپلنتهای دندانی ( که خود نوعی پروتز ثابت است) می‌پردازد. در علم دندانپزشکی پروتزها معمولاً جایگزین دندانهای از دست رفته می‌شوند . در سایر موارد که قسمتی از فک به دلایلی مثل سرطان و تصادفات و غیره از بین می‌رود پروتزها جایگزین می‌گردند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد معایب و مراحل پروتز دندان پایه ثابت و متحرک ارزان چیست و یعنی چه صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

انواع پروتز های دندان

پروتز دندانی پارسیل (partial prosthesis) پروتزهای کرم کبالت نوع دیگر پروتزهای دندان پارسیل است که به عنوان « دندان تکه ای » موسوم است . انواع گوناگون پروتزهای دندان پارسیل عبارتند از: پروتزهای پارسیل تمام آکریل ( فلیپر ) : که به عنوان یک درمان موقتی در بسیاری از موارد استفاده می شود . پروتزهای کرم کبالت : که به عنوان درمان بی دندانی ها با انتهای آزاد (کسانی که در عقب دهان دندانی جهت پایه برای پروتز ثابت ندارند ) یا کسانی که نمیخواهند از پروتزهای دندان ثابت استفاده کنند مورد استفاده قرار می گیرد. پروتزهای دندان دارای ترکیب آکریل (بخش صورتی دست دندان « لثه پروتز ») و آلیاژ فلزی که بخش عمده آن ازکرم و کبالت تشکیل شده است ، هستند . می شود. پروتز های دندان به علت فلزی بودن گیره ها ظاهری نا خوشایند دارند به همین علت از نوع دیگری پروتزهای دندان پارسیل طراحی شده به نام پروتزهای دندان پارسیل felexite که بخش فلزی آن به رنگ دندان است ، استفاده می کنند.

پروتز یا اندام ساختگی

اندام ساختگی، برسازه یا اندام مصنوعی  (به انگلیسی: پروتز(prosthesis))، سازه‌ای است که با بازسازی بخش‌هایی از بدن با روش برسازی یا اندام‌سازی یا اندام مصنوعی گفته می‌شود. در واقع برسازی یا اندام‌سازی جایگزین بخش یا عضو یا اندام از دست رفته می‌شود تا اندام یا عضو بتواند تمام یا بخشی از عملکرد از دست رفته را به دست آورد. ناگفته نماند که در برخی از موارد نیز برسازه تنها جنبهٔ زیبایی دارد مانند برسازی چشم و برسازی انگشت. از انواع پروتزها می‌توان به دندان مصنوعی، پای مصنوعی، دست مصنوعی و… اشاره کرد.

پروتز دندان متحرک

افرادی که تمام دندانهای خود را از دست داده اند ، از پروتزهای دندان متحرک استفاده میکنند، با پیدایش ایمپلنت های دندانی امروزه، استفاده از این انواع پروتزهای دندان متحرک کمتر شده، اما هنوز هم به عنوان درمان کم هزینه بی دندانی استفاده می شود.

پروتز ثابت دندان

پروتز ثابت (به انگلیسی: Fixed prosthodontics) به عنوان یک درمان در بین روش‌های درمانی دندانپزشکی به کار می‌رود و دارای انواع مختلفی است. بسته به نوع درمان از سیستمهای مختلف موجود بهره گرفته می‌شود توجه به اصل وضعیت فک و موقعیت قرارگیری دندان‌ها و همچنین مقدار تخریب دندانهای باقی به خودی خود نشان‌دهندهٔ نوع طرح درمان مناسب می‌باشد. اگر به همین داده‌ها توجه شود، بهترین راه حل مشکل بیمار و به مدت زمان نامحدودی می‌توان ارائه درمان کرد. پروتزهای ثابت به سه بخش تقسیم می‌شوند و عبارتند از: پروتزهای سرامیکی وصل شده بر روی فلزات. پروتزهای فول سرامیک با مواد متفاوت. پروتزهای کامپوزیت.

پروتز دندان کامل

پروتزهای دندان کامل نیز دارای دو نوع معمولی و لثه نرم است . پروتز کامل دندان دو بخش دارند :یکی که دندانها سفید هستند و دیگری بخش صورتی پروتز مرسوم به« لثه پروتز » که این بخش لثه پروتز برای کارآیی لازم باید مستحکم باشد. نقش پروتز داندان کامل یا پارسیل با لثه نرم برای برطرف شدن تورم یا التهابات لثه بیمار ،لثه نرم به صورت یک لایه با ضخامت 1-2 میلی متری در زیر لثه سخت پروتز به مدت کوتاه استفاده می شود تا دهان برای دریافت پروتز با لثه سخت فراهم شود . پروتزهای دندان با لثه نرم کارآیی بسیار پایینی دارد و باعث تخریب بافت لثه باقیمانده در دهان فرد می شود. همچنین تمیز نگه داشتن پروتزهای قابل انعطاف (لثه نرم) بسیار سخت و احتمال رشد انواع باکتریها و قارچ ها در خلل و فرج آنها زیاد است .

  • کرمانشاه کرمانشاهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی